اصطلاح برنامه درسی curriculum از نظر لغت شناسی ،ریشه در واژه لاتین currere دارد که به معنای race course یا میدان مسابقه یا فاصله و راهی است که باید طی شود تا به هدف رسید.
از لحاظ تاریخی نیز مفهوم میدان مسابقه یا رقابت در نظام آموزشی دارای این معنی است که مدارس همواره چیزی شبیه به یک میدان مسابقه را برای دانش آموزان تدارک دیده اند.
به طور کلی، برنامه درسی طرحی است برای فراهم آوردن فرصتهای یادگیری آموزش، ابزار یادگیری یادگیرندگان در جریان یادگیری است.
برنامه درسیcurriculumبه عنوان یک حوزه تخصصی، از انشعابات اساسی علوم تربیتی است که علیrlm;رغم نوپا بودن و سابقه تاریخی اندک، از لحاظ مبحث نظری یکی از چالشrlm;زاترین و بحث انگیزترین حوزهrlm;های معرفت بشری محسوب میrlm;گردد.
آیزنر عناصر برنامه درسی را شامل هدف ، محتوا ، انواع فرصت های یادگیری، سازماندهی محتوا ، روش ارائه پاسخ و ارزشیابی می داند.
رشته برنامه ریزی درسی تاریخی بس طولانی دارد .،عمر پایه های نظری آن به قدمت عمر انسان می رسد .اما پی ریزی پایه های علمی و تولد رسمی آن به سال 19 باز می گردد .که نخستین کتاب مستقل برنامه درسی نوشته فرانکلین بوبیت (franklin bobbitt) انتشار یافت .
کتاب الگوی برنامه درسی تربیت فناورانه
طراحی دوره های اموزشی در مدرسه عالی کسب و کار ماهان
تز برنامه درسی تلفیقی تربیت فناورانه در اموزش های فنی و حرفه ای ایران
گزارش سفر آموزشی تفریحی به اروپا در قالب طرح تبادل دانشجو
بازسازی گرایی اجتماعی در برنامه درسی
نقد نظریه رایج برنامه درسی پنهان: ضرورت چرخش پارادیمی
برنامه درسی و اشتغال پذیری ارائه شده در اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال پذیری
برنامه ,درسی ,یادگیری ,تاریخی ,میدان ,مسابقه ,برنامه درسی ,میدان مسابقه